موضوعی که امروز مورد بحث است طرح مسئله ای است که در دنیا و در عصر حاضر به عنوان مسئله روز مطرح است و مخاطبین اصلی آن جوانان، طلاب و دانشجویان جوامع مسلمان با آن مواجه اند، شما نیز کم و بیش از آن مطلع هستید و آن «چالش های عصر مدرنیته است»

 بطور مختصر مدرنیته به یک دوره تاریخی اطلاق می شود. می دانیم که از قرن سوم تا سیزده میلادی به مدت ده قرن، قرون وسطا نامیده می شود که مقارن با حاکمیت کلیسا، نفی علم و سیطره دین بر علم، دراروپا بود و محققان آن را دوره سیاه می نامند.

از قرن سیزدهم تا هفدهم عصر روشنگریست (دوره رنسانس) و خصوصیات آن این است که حاکمیت کلیسا به تدریج کم رنگ می شود. به ارامی در خصوصیات افرادی منتقل می شود. و این فکر شکل می گیرد که حکومت باید از دین جدا شود و تابع منطق باشد نه دین. بدین ترتیب قدرت پادشاهی کلیسا در زمین از بین می رود.

پس از عصر روشنگری در قرن 17 انقلاب علمی و در قرن 18 و 19 انقلاب صنعتی اتفاق می افتد و مدرنیته به عنوان محصول عصر روشنگری به عنوان یک جریان ظاهر میشود.

این عصر یعنی مدرنیته در رابطه با نسان دارای ویژگیهای منحصر به خود می باشد که برخی از آنها عبارتند از: سودگرایی، حسابگری، مادیگرایی، تجربه گرایی در علم و فراموش شدن جنبه های انسانی و .... دراین جریان از هر ابزاری برای رسیدن به هدف استفاده می شود و ساز و کارهای آن مبتنی بر عقل بود نه دین.

مدرنیته علی رغم پیشرفتهای علمی عواقب سویی برای انسان به همراه داشته است، یعنی خدا فراموش شده، انسان حرمت ندارد، جهان اعتقادی برای انسان وجود ندارد و انسان عنصر اقتصادی است و در آن کرامت انسانی وجود ندارد. ترحم، مهربانی، عطوفت و کرامت انسانی و ارزش های انسانی مورد بی مهری است. اما این مدرنیته در نهایت با بحران مواجه می شود، بحران اخلاق

با این حال روز پس از مدرنیته یعنی عصر حاضر دوره جدیدی بوجود می آید، دوره ای که شالوده شکنی می کند، یعنی دوره بعد از مدرنیته یا پسا مدرن یعنی همین دوره ای که ما هستیم.

این جریان جدید یا پسا مدرن می گوید: «انسان در دوره مدرنیته به بردگی کشیده شده است و باید آن را نجات دهیم».
در این جریان مجددا به ارزشهای انسانی توجه می شود و به سمت این ارزشها در قالب فرهنگ میل می کند و در آن خرد جعمی و عقلانیت ذاتی مورد توجه است. عصر مدرنیته مولود یک سری چالش هایی است که پس از این مقدمه مختصر و با تناسب وقت به بررسی و معرفی این چالشها یم پردازیم.

چالشهایی که امروز جوامع اسلامی با آن مواجه هستند، چالش یعنی رودرویی، یعنی به رخ کشیدن توانمندی فرهنگی در مقابل فرهنگی دیگر، یعنی به مبارزه طلبیدن در هر حوزه ای، در حوزه فرهنگ، در حوزه سیاست، در حوزه دین، یعنی حریف طلبیدن و ساده تر یعنی «رجز خوانی» کردن.

لذا جوامع امروزی اندیشه ها ظهور می کنند، تزها و دکترین های متفاوت ارائه می شود، در حوزه های مختلف مجادله می کنند و در صورت موفقیت در فرهنگ ها نهادینه می شوند. سپس به قوانین اجتماعی تبدیل می شوند و می کوشند که اجتماع ها و از جمله جوامع اسلامی را تحت تاثیر قرار دهند ویا تحت انقیاد در بیاورند و دست آوردهای جدید را به جوامع سنتی تحمیل کنند و تاثیر بگذارند و در موانع ارزشی و فرهنگی را که در جامعه اسلامی وجود دارد از بین ببرند.

اینجا آغاز چالش است: آغاز رودررویی

من می کوشم که دراین وقت مختصر فقط صورت این مسئله را مطرح کنم و به تبیین برخی از چالشها بپردازم.

بدون تردید راه حل های آن در حوزه های پژوهشی باید تبیین و توسط علمای دین و محققین اجتماعی و مجتهدین رصد و به جامعه ارزانی گردد.

به نظر می رسد در حال حاضر جوامع ما یعنی جوامع اسلامی با دو دسته از چالشها مواجه هستند:
چالشهای دورن جامعه اسلامی و چالشهای برون جامعه اسلامی

الف: چالش های موجود در دورن جامعه اسلامی که عبارتند از:


۱- تفرقه بین ملل مسلمان و گسترش همه روزه آن، ما همه در تاریخ اسلام خوانده ایم و شنیده ایم. فتوحات اسلام را در صدر اسلام می دانیم، اما در تاریخ، روند جهانی شدن اسلام را هم خوانده ایم توسعه علم در زمینه های مختلف، مانند ریاضی، طب، فلسفه را در تمدن اسلامی خوانده ایم، از نجوم و صنایع تولیدی مسلمانان در دوره تمدن اسلامی، با خبر هستیم، چه شد که مسلمانان پس از آن دوره طلایی عقب گرد کردند؟ چه شد جنگ و ستیز داخلی بین مسلمانان اتفاق افتاد، در واقع در آغاز این تفرقه «وفاداری مسلمانان به حکام محلی به جای وفاداری آنان به اسلام شکل گرفت».

۲- دومین چالشی که امروزه جوامع اسلامی در درون خود با آن مواجه است:
جدایی دولتها از ملتها؛ این جدایی برآیند مثبت توان و پتانسیل مسلمانان را کاهش داده است. یعنی اگر دولتها تصمیم بگیرند تصمیمات آنها مشروعیت و حمایت مردمی ندارد و لذا در اجرای آن موفق نخواهند بود. و اگر مردم تصمیم بگیرند تصمیمات مردم در حیطه های جغرافیای کشورهای مسلمان مشروعیت قانونی ندارد و این تضاد ها توان جوامع اسلامی را متاثر می سازد و این توان به کاهش میل می کند. نمونه آن را در مواضع کشورهای اسلامی در رو در رویی اخیر اسرائیل با مقاومت لبنان شاهد بودیم.


۳- سومین چالشی که جوامع اسلامی با آن مواجه هستند، فقدان و نبود سیستمی برای همسو سازی پتانسیل مسلمانان می باشد و لذا کشورهای فقیر مسلمان همیشه نیازمند کشورهای غنی هستند و کشورهای غنی که غالبا اروپا و آمریکا و کانادا و ژاپن هستند و بدین طریق می بینیم که چرخه اقتصادی  مسلمانان مکمل همدیگر نیستند وهنوز که هنوز است مسلمانان از نبودن سیستم اقتصادی و بازار مشترک به سبک و سیاق علمی محروم و شرکاء اقتصادی آنان باز هم همان کشورهای ثروتمند هستند. بازار جهانی که به سرعت در حال گسترش است موجب کاهش ارزش پول محلی در کشورهای فقیر مسلمان خواهد شد که به نوبه ود در حوزه اقتصاد مصیبتی جدی به بار خواهد آورد.
۴- فقدان سیستمی برای همسو سازی امکانات و توان نظامی مسلمانان

۵- دین و چالش تکثر گرایی در حوزه احکام «چالش مثبت» بدان جهت به آن می گویند چالش مثبت که اعتقاد دارند که دین باید به یک موج تبدیل شود و حرکت کند و راههای نفوذش را خودش پیدا کند و حوزه هایش را در دنیای جدید پیدا کند و هویت دینی و ارزشی را بسازد. این تفکر بر خلاف تفکر دیروز است که دین را به صورت نقشه ای هندسی مطرح می ساخت.

۶- عدم امکان محوریت و رهبریت قطعی واحد در جهان اسلام برای همسو سازی تصمیمات و نسبی بودن این موضوع

۷- چالش هفتم در درون جامعه اسلامی، «تضاد تحجر و نو اندیشی است»

دسته دوم چالشهایی هستند  که بیرون از جامعه اسلامی و بلکه جهانی هستند و جوامع اسلامی را متاثر می سازند.
در این وقت مختصر به پاره ای از آنها اشاره می شود:


۱-پدیده صهیونیزم: بر اساس نظریه «تئودور هرتسل» در اولین کنگره یهود در سال 1897 دولت یهودی تصویب که هدف آن تشکیل دولت مستقل یهودی و تصرف سرزمین فلسطین است. قبل از آن «ناتان پیرنیوم» به دولت یهود اشاره داشته است اما امروزه مهمترین چالشی که مسلمانان با آن در جهان مواجه هستند، چالش ناشی از توسعه اهداف دولت صهیونست است.

۲- دومین مشکل در این مسئله چگونگی تفکیک مسئله صهیونیزم از یهودیان مومن است.

۳- چالش سوم تهاجم و هجمه فرهنگی است؛ این چالش نه تنها مسلمانان بلکه مشمول مسیحیان مومن نیز می شود. نمونه هایی از آن عبارتند از:

کتاب آیات شیطانی- و نیز کاریکاتورهای توهین آمید که متوجه مسلمانان است.
کتاب آخرین وسوسه های مسیح که متوجه مسیحیان است.
تهمتهایی که درانجیل متی آمده است و در مورد مسیحیان مومن انجام شد.
تهمتهایی که منحرفین یهودی که امروزه آنها را اسلاف صهیونیزم می دانیم به یهودیان مومن به کرات در تورات زدند.

۴-موانع جهانی برای باز یافت  وهویت تمدن اسلامی، هویتی که موجب عظمت مسلمانان بر پایه علم شد:
تمدنی که در علم پزشکی و طب از سایرین پیش گرفت
تمدنی که در آن ریاضیات، نجوم، دریانوردی توسعه یافت. کشتی سازی مسلمانان و صنایع آن سر آمد بود. بعداً می بینیم که به وضوح این پیشرفتهای علمی متوقف و افول نمود، و بعد از آن دوره صنعتی در اروپا شکل گرفت. توسعه صنعت مدرن و تکنولوژی اروپا آن صنعت های کهنه و دستی را بلعید و ملل مسلمان فقیر و عقب افتاده و محتاج دنیای جدید و صنعت آن گردیدند.

۵-چالشهای ناشی از عصر سرعت و اطلاعات، محصول عصر مدرنیته و دنیا بدون مرز:
باید تبیین کنیم و اندیشمندان ما تبیین کنند که چگونه ملت های مسلمان با داشتن ارزشهای فرهنگی می توانند با دنیای یکپارچه که بسیاری از آن روابط با شریعت ما مغایر است ولی ما ناگزیر هستیم که در این فضا و حوزه با جهان ارتباط داشته باشیم. تبیین مدل و روش و راه حل آن به عهده اندیشمندان این حوزه است.

۶-اینترنت و رسوخ همه جانبه آن و جهانی شدن اطلاعات یعنی اطلاعات و محصولات از هر نوع هنگامی که در اینترنت قرار میگرند  برای همگان قابل دسترس هستند و در بسیاری از موارد این اطلاعات با چاشنی هرزگی آلوده هستند و امروزه فیلتر کردن اثر خیلی محدودی دارد و این مورد گسترش عجیب و شگفت انگیزی دارد و لذا امروزه به عنوان یک چالش جدی مطرح است و زبان بومی کشورها را از بین می برد.

۷-چالش ناشی از مقابله تعصب آمیز و خشونت گرای بعضی از مسلمانان، پیامد و واکنش خشونت آمیز آن مسلمانان را در معرض دو اتهام قرار داده است.
الف: تروریست
ب: ناقض حقوق بشر
و در ذات این چالش حق دفاع مشروع از بین رفته است

۸-چالش ناشی از بازاری به نام بازار جهانی (W.T.O) و حوزه اقتصادی ناشی از آن، بانکداری و ربا در حوزه اقتصادی و بیع و اجزای آن و...

۹- چالش ناشی از مسئله ای به نام حقوق زن، دیه مرد و زن، دیه مسلمان و غیر مسلمان فرا روی فقه و اجتهاد اسلامی قرار دارد.

۱۰- چالش ناشی از مقابله با سکولاریسم خزنده

۱۱- چالش ناشی از «پلورالیزم» جهانی و ساختن یک اتوبوس مشترک از همه ادیان.

۱۲- چالش ناشی از دموکراسی غالب غربی در جهان

از محققین و دانشمندان حاضر دراین جلسه تقاضا دارم راه حل های برخورد با این چالش ها را که برای جامعه جوانان ما تبیین نمایند و برای خواهران و برادرانی که امروز فارغ التحصیل می شوند آرزوی موفقیت و بهروزی دارم.